С лед като шефът на Citroen Тиери Коскас критикува остро стандартите на Euro NCAP, към него се присъедини и колегата му от Dacia. Денис Ле Вот смята, че тези тестове застрашават по-евтините автомобили, съобщава Autocar.
Коскас и Ле Вот имат сходни позиции. Те подкрепят усилията на правителствата да затегнат стандартите за безопасност, но и институциите могат сами да гарантират. И според тях стандартите на организации като Euro NCAP не са в синхрон с исканото от клиентите.
Проблемът е, че хората често си вадят заключения за безопасността на колите според това колко звезди имат те от Euro NCAP. Това е ясно, но според шефовете на двете компании стандартите са твърде завишени и създават впечатление, че автомобилите, които не са с пет звезди, не са безопасни.
От догодина например, пет звезди ще се дават само на коли, които показват не само отлично представяне на краш тестовете, но и ако разполагат с най-новите и модерни технологии за превенция на инциденти. Това включва не само пасивните системи като колани и въздушни възглавници, но и активни – все по-усъвършенстваните асистиращи системи.
Коскас и Ле Вот отбелязват, че за да бъдат на достъпни цени, някои модели просто не могат да бъдат оборудвани с най-новите активни системи, които се изискват за максимален рейтинг. Така тези модели попадат в ситуация, в която трябва да избират да станат твърде скъпи и да откажат потребителите или да запазят цените си, но да рискуват погрешно мнение, че не са безопасни при катастрофа, защото не разполагат с всички сложни и скъпи системи.
„Нямаме нищо против NCAP. Но когато започна това активно състезание за звезди, не ни хареса. Още тогава повтаряхме, че не преследваме звездите. Много ни е грижа за пасивната безопасност и следваме всички регулации. Но това е различно спрямо NCAP и ние клоним повече към регулациите. Нивото на безопасност на нашите коли е високо. Може да не е най-високото от гледна точка на резултат в Euro NCAP, но е високо“, казва Ле Вот.
„Нашата позиция е семпла: Мисията ни е да изпълняваме регулациите, които вече са на много високо ниво. Правителствата се грижат за хората и слагат необходимите регулации. Не виждам причина да се прави повече“, казва и Коскас.
Отговорът на Euro NCAP е по-различен. Ричард Билийлд, член на борда на организацията и главен технически директор на Thatcham Research казва, че стандартите на Euro NCAP са пряко отражение на исканото от регулаторите и това е важно за купувачите.
„Euro NCAP винаги е преследвал цели над регулациите и това е целта. Законите обикновено поставят ниска летва. Трябва да са общи и да покриват основите. Euro NCAP предизвиква технологиите. Иска да мотивира какво е възможно, какво може още да се направи от технологиите, за да се подобрят нещата“, казва Билийлд.
Той е съгласен, че става по-трудно за по-евтините модели, но смята, че има решение и на това. Например вместо да се концентрират върху най-сложните системи, да подберат тези, които ще подобрят сигурността в определени сфери. И подчертава, че е по-лесно за хората да гледат броя на звездите, отколкото разпечатки с проценти от различните тестове.
Коскас обаче изтъква, че темпото на развитие на колите и технологиите се ускорява. Така в очите на регулаторите всяка кола остарява по-бързо и това кара компаниите да правят скъпи промени в моделите иначе рискуват да загубят продажби.
„Вижте предишното поколение на С3. Имаше 4 звезди, но ако го пуснем на сегашните тестове, ще има нула. Това не означава, че колата не е безопасна, а просто, че летвата вече е по-високо“, казва Коскас.